سیمای حوزه
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   




آقاي مـــــــن....



الامام مهدى عليه السلام : لِيَعمَل كُلُّ امْرِءٍ علَى ما يُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا ؛ امام مهدى عليه السلام : هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود .بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۷۶ .

آبان 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    





بدون شرح

یک کربلا ببر که حسرت به دل شدم.......... دارد گدای مادرتان پــــــــــیر می شود



جستجو





وصیت نامه شهداء





پخش زنده حرم





دانشنامه مهدویت





دانشنامه عاشورا



  تکلیف بزرگ همه مسلمانان   ...


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مسلمانها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضدّ وحدت مقابله بکنند؛ این یک تکلیف بزرگ برای همه‌ی ما است؛ هم شیعه هم سنّی باید این را قبول کنند.» ۱۳۹۲/۱۰/۲۹

موضوعات: ماندنی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-08-30] [ 12:46:00 ب.ظ ]





  گناه همراهی، گناه بی‌تفاوتی   ...

حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالي :«جنگ نرم همه‌جانبه‌ی دشمن، امروز قابل انکار نیست. برخی بی‌تفاوت از برابر این حادثه‌ی ملّی میگذرند، برخی هم با دشمن همراهی و به او کمک میکنند؛ آنها مسئولیّت‌ناپذیر و اینها دشمن‌شیفته‌اند. در مقایسه با نیروهای مسلّح در جنگ سخت، میتوان گناه این دو دسته را تشخیص داد.» ۹۷/۰۸/۲۵

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



[سه شنبه 1397-08-29] [ 05:53:00 ب.ظ ]





  با هم باشيم   ...

سخنان حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالي درباره اهل سنت و شيعه

* امروز، هم در بین اهل سنّت، هم در بین شیعه، دستهایی در کار است برای اینکه اینها را از هم جدا کند؛ همه‌ی این دستها هم اگر جستجو کردید، میرسد به مراکز جاسوسی و اطّلاعاتی دشمنان اسلام؛ نه دشمنان ایران، نه دشمنان شیعه فقط؛ دشمنان اسلام.
دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس اسلامی ۱۳۹۳/۱۰/۹۱

* ما اطلاع داریم، بنده هم امروز اطلاع دارم، هم از گذشته اطلاع دارم که پولها دارد خرج میشود برای اینکه این‌ها کتاب فحش ودشنام و تهمت بنویسند علیه آن‌ها، آن‌ها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه این‌ها؛ پول هر دو را هم یک مرکز میدهد؛ پول هر دو کتاب و نشر هر دو کتاب از یک جیب خارج میشود. این‌ها هشداردهنده نیست؟
دیدار جمعی از مردم در روز عید غدیر ۱۳۸۷/۰۹/۲۷

* دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء‌ ودشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا میخواهد، صهیونیست‌ها میخواهند و دارند برای آن تلاش میکنند.
دیدار جمعی از مردم در روز عید غدیر ۱۳۸۷/۰۹/۲۷

* اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّتهای مسلمان - سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع - با یکدیگر دلهایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت.
دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس اسلامی ۱۳۹۳/۱۰/۹۱

 

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت هفته‌ی وحدت، کلیپ صوتی «با هم باشیم» را درباره‌ی لزوم اتحاد دنیای اسلام منتشر كرد.

لينك كليپ:

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif

 

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 12:12:00 ب.ظ ]





  نیروهای مسلح جنگ نرم!   ...

حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالي : «جنگ نرم همه‌جانبه‌ی دشمن، امروز قابل انکار نیست. در این جنگ، هنرمندان و اهالی فکر و نظر، در حکم نیروهای مسلّح در جنگ سختند… جایگاه فیلم و سریال در این میان بسیار برجسته است.» ۹۷/۰۸/۲۵

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



[یکشنبه 1397-08-27] [ 05:56:00 ب.ظ ]





  تند خواني   ...

بروشور “تند خواني” مركز تخصصي معصوميه عليها السلام شهركرد

ادامه »

موضوعات: اخبار مدارس  لینک ثابت



 [ 01:42:00 ب.ظ ]





  تأثير مضاعف   ...

 

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 12:27:00 ب.ظ ]





  به بهانه سالروز شكست حصر سوسنگرد   ...

نامه به فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز برای عملیات آزادسازی سوسنگرد
 

پس از وخامت اوضاع سوسنگرد و اشغال این شهر، در جلسه‌ای در اهواز با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (نماینده‌ی امام خمینی در شورای عالی دفاع)، سرلشکر فلاحی (جانشین وقت ریاست ستاد مشترک)، سرلشکر ظهیرنژاد (فرمانده‌ وقت نیروی زمینی ارتش)، آقای غرضی (استاندار وقت خوزستان) و افراد دیگری، تصمیم به اجرای عملیات آزادسازی سوسنگرد گرفته شد و واحدهای نظامی شرکت‌کننده در عملیات نیز مشخص گردید.
همان شب، آقای اشراقی داماد حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه، در مکالمه‌ی تلفنی با آیت‌الله خامنه‌ای، پیام امام را ابلاغ کرد: «تا فردا سوسنگرد باید آزاد شود.»
اما چند ساعت مانده به شروع عملیات، به دستور بنی‌صدر، تیپ ۲ لشکر زرهی اهواز از شرکت در این عملیات منع گردید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از اطلاع از دستور بنی‌صدر، در نامه‌ای خطاب به فرمانده آن لشگر (سرهنگ قاسمی) دستور دادند که طبق تصمیم قبلی، تیپ ۲ در عملیاتی که منجر به آزادسازی سوسنگرد شد، به موقع وارد شود. دکتر چمران دیگر نماینده‌ی امام در شورای عالی دفاع نیز در ذیل همین نامه بر ضرورت اقدام سریع و جلوگیری از اتلاف وقت بیشتر تاکید کرد.
به مناسبت سالروز فتح سوسنگرد، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR نامه «دستور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز برای ورود به عملیات آزادسازی سوسنگرد»(1) را منتشر می‌کند:‬
 

ادامه »

موضوعات: یادی از جنگ  لینک ثابت



 [ 11:28:00 ق.ظ ]





  نَخ نَما   ...



حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالي : «آمریکا رو به افول است؛ همه این را بدانند… عوامل افول آمریکا هم مربوط به امروز و دیروز نیست که حالا یکی بخواهد بیاید علاجش کند؛ مربوط به طول تاریخ [است]. عامل این وضعیّتی که آمریکایی‌ها دچارش شدند، عامل بلندمدّت است؛ اینها در طول تاریخ وضعیّتی را به وجود آوردند که نتیجه‌اش همین است و به این آسانی‌ها علاج‌شدنی نیست. این سنّت الهی است، اینها محکومند به اینکه ساقط بشوند، محکومند به اینکه افول کنند، زایل بشوند از صحنه‌ی قدرت جهانی.» ۹۷/۰۸/۱۲

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 11:22:00 ق.ظ ]





  بانوي قريش عاشق پيامبر شد   ...

بانوی قریشی حصار غرورش را شکست و جایگاه و شوکت دنیایی را به خوشبختی ابدی، به آسانی فروخت. تصمیم گرفت که در نخستین مواجهه، دغدغه ازدواجش با پیامبر صلي الله عليه و آله را مطرح کند.

روز سرنوشت ساز زندگی خدیجه سلام الله عليها فرا رسید. پس از سفر تجاری که پیامبر صلي الله عليه و آله سرپرستی آن را به عهده داشتند و برای حضرت خدیجه سلام الله عليها انجام دادند، فرصت ملاقات فراهم شد. خدیجه با حفظ حیا مقابل پیامبر صلي الله عليه و آله آمد و گفت: «ای عموزاده من بر اثر خویشی که میان من و تو برقرار است و عظمت و عزتی که در میان قوم خود داری و امانت و حسن خلقت که شهره همه اهل مکه است، مایلم که با تو ازدواج کنم.» 

پیامبر صلي الله عليه و آله در پاسخ گفت که این موضوع را با نزدیکان و بزرگانش در میان می‌گذارد.  

با موافقت عموی پیامبر مجلس خواستگاری برگزار شد. در مجلس خواستگاری، ابوطالب عموی پیامبر به بیان ویژگی‌های پیامبر صلي الله عليه و آله پرداخت. نقاط مشترک و هم کفوی خدیجه سلام الله عليها و پیامبر صلي الله عليه و آله موجب ازدواج این دو شد. 

گوشه ای از فضایل  حضرت خدیجه سلام الله عليها
از احادیث مشهور میان شیعه و اهل سنت این حدیث است که پیغمبرصلي الله عليه و آله فرمود: از مردان گروه زیادی به کمال رسیدند و از میان زنان فقط 4 زن به کمال رسیدند: آسیه دختر مزاحم، زن فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد. و در حدیث دیگری فرمودند: خدای عز و جل از زنان عالم چهار زن را برگزید:مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه.
و در تفسیر عیاشی از امام باقر عليه السلام از رسول خداصلي الله عليه و آله روایت شده که فرمودند: در شب معراج چون بازگشتم از جبرئیل پرسیدم:ای جبرئیل آیا حاجتی داری؟ گفت: حاجت من آن است که خدیجه را از طرف خدای تعالی و از جانب من سلام برسانی. و در کشف الغمة از علی  عليه السلام روایت کرده که روزی رسول خداصلي الله عليه و آله در پیش زنان خود بود و در این هنگام نام خدیجه برده شد آن حضرت گریست، عایشه گفت: این چه گریه است که برای پیرزنی از بنی اسد می‏ کنی؟ حضرت با ناراحتی فرمودند:او هنگامی مرا تصدیق کرد که شما تکذیبم کردید، و به من ایمان آورد وقتی که شما به من کافر بودید و برای من فرزند زایید که شما عقیم ماندید. عایشه گوید: از آن پس هرگاه می ‏خواستم به نزد رسول خداصلي الله عليه و آله تقرب جویم به وسیله نام خدیجه تقرب می‏ جستم.
و ابن هشام در کتاب سیره از عبد الله بن جعفر بن ابیطالب روایت کرده که رسول خداصلي الله عليه و آله فرمود: من مأمور شدم تا خدیجه را به خانه‏ ای از در و لؤلؤ در بهشت بشارت دهم. 

موضوعات: پـــــدر....  لینک ثابت



 [ 01:16:00 ق.ظ ]





  مشكل بزرگ كشور   ...

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



[شنبه 1397-08-26] [ 06:56:00 ق.ظ ]





  روزي يك وعده كتاب   ...

بروشور “روزي يك وعده كتاب” از مدرسه علميه فاطمه الزهراء عليها السلام بن

موضوعات: اخبار مدارس  لینک ثابت



 [ 06:54:00 ق.ظ ]





  گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از برنامه‌سازان صداوسیما   ...

مطالبی که آقایان گفتید، خیلی‌هایش حرفهای من است یعنی شما خطاب به ما کردید که بایستی این چیزها ساخته بشود، این کارها انجام بگیرد؛ این در واقع حرفهایی است که ما بایستی به مجموعه بزنیم.

من در تأیید حرفهایی که آقایان زدید؛ فقط این را میخواهم عرض بکنم: ما در حال یک نبرد فرهنگی، یک نبرد جنگ نرم هستیم یعنی به ما تهاجم شده؛ تهاجم نرم، آن هم با ابزارهای پیشرفته و بسیار نو و با توانایی بسیار بالا؛ به ما حمله شده. خب ما باید اول این را تصدیق کنیم، باید اول قبول کنیم که ما در حال یک جنگیم، ما مورد تهاجم قرار گرفته هستیم. اگر چنانچه این شد، آن وقت بایستی همه‌ی نیرو را متمرکز کنیم در ضربه‌زدن به مهاجم و جلوی هجوم او را گرفتن. هدف مهاجم، آماج کار مهاجم چیست؟ فرهنگ ما است، اخلاق ما است، خانواده‌ی ما است، هویّت ما است، تاریخ ما است.

در مقابل، ما بایستی یک جبهه‌ی قویِ توانایی ایجاد کنیم که این جبهه بتواند پاسخگو باشد. آن جبهه متشکل از کیست؟ از هنرمند، روشنفکر، عنصر فرهنگی؛ یعنی شماها هستید، شماها و امثال شما آقایان و دوستانی که در بخش فرهنگ و در بخش هنر مشغول کار هستید. واقعاً با همت بلند این کارها بایستی انجام بگیرد یعنی طراحی کنید، ابتکار به خرج بدهید. خب البته شکی نیست که شما اگر بخواهید ابتکار به خرج بدهید و کار نو، کار برجسته بیاورید، پشتیبانی مدیریتی لازم است؛ من در این تردید ندارم، من این را تصدیق میکنم؛ مدیران بایستی از شماها واقعاً حمایت بکنند؛ هم حمایت معنوی بکنند یعنی به شما نشان بدهند که کار شما را قبول دارند و برای کار شما ارزش قائلند، هم حمایت مادی بکنند.

البته روی مسئله‌ی کیفیت خیلی باید کار کنید.

من گاهی اوقات که همین طور عبوری و مروری یک بخشی از یک سریال را میبینم، میبینم سریالهای ما یک مقداری فضایش فضای تلخ است.

این خیلی مهم است که ما جوری این تلخی را منعکس کنیم که طرف را که آنجا نشسته، به گریه نیندازد، به غصه نیندازد؛ این مهم است، این را رعایت باید کرد.
 و مسائل ملی را، مسائل عمومی را بیشتر دنبال بکنید. ما هنوز در مسئله‌ی دفاع مقدس حرف برای گفتن زیاد داریم. در مسئله‌ی خود انقلاب.

ما بایستی تصویر درستی از رژیم طاغوت، رژیم گذشته را به جوان امروز نشان بدهیم؛ این کار نشده، به خوبی انجام نگرفته. راجع به انقلاب باید صحبت بکنیم، راجع به دفاع مقدس باید کار کنیم، راجع به مسئله‌ی خانواده باید کار کنیم؛ خانواده‌ی ایرانی، هویت ایرانی، فرهنگ ایرانی، گذشته‌ی ایرانی، تاریخ ایرانی، اینها همه‌اش چیزهای باارزشی است، ما روی همه‌ی اینها میتوانیم کار کنیم. حالا اینکه آقایان میگویید محدودیت در موضوعات هست، من درست نمیفهمم که چه محدودیتی در موضوعات وجود دارد. این همه موضوعات فراوان هست، بنشینند کار بکنند منتها حدود و ثغور را ملاحظه بکنند. جوری باشد که خلاف گرایش عمومیِ انقلابی مردم حرفی زده نشود و کاری انجام نگیرد.

به‌هرحال ما از زحمات شما واقعاً تشکر میکنیم، از کارهایی که دوستان انجام داده‌اید و انجام میدهید تشکر میکنیم، اثرگذاری کارها خیلی زیاد است، میتوانید در این نمایشهایی که داده میشود -در سریالها و اینها- گاهی اوقات این محاوره‌ای که در این فیلم هست، یک کلمه‌اش یک تأثیر بزرگ در مقابل میگذارد؛ گاهی یک کلمه. یک جمله ممکن است که یک جمع زیادی جوان را نمازخوان کند؛ هیچ لزومی ندارد ما وضوگرفتن و نمازخواندن یکی را حتماً نشان بدهیم برای اینکه مردم را به نمازخواندن تشویق کنیم. گاهی اوقات اگر چنانچه شما بتوانید هنرمندانه یک جمله را در همین محاورات -به قول شما دیالوگها- بگنجانید، ای بسا یک جمله افراد را گرایش به نماز بدهد، یک جمله افراد را گرایش به جهاد بدهد، یک جمله افراد را گرایش به اخلاص در عمل بدهد، اینها خیلی مهم است.  

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



[جمعه 1397-08-25] [ 05:56:00 ب.ظ ]





  مظهر ظرفيتهاي پنهان   ...

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 06:56:00 ق.ظ ]





  پند استاد   ...

پند استاد نظر اساتيد مركز تخصصي معصوميه عليها السلام در مورد كتاب و كتابخواني مي باشد.

موضوعات: اخبار مدارس  لینک ثابت



 [ 06:55:00 ق.ظ ]





  ردای امامت چقدر به تو می آید   ...

موضوعات: حب الحسين يجمعنا  لینک ثابت



 [ 01:41:00 ق.ظ ]





  آجرک الله...   ...

                    ای عزیز دل زهرا پسرم مهدی جان

سوخت از زهر هلاهل جگرم مهدی جان

 

 دوست دارم که به دامان محبت بنهی

از ره مهر و محبّت تو سرم مهدی جان

 

معتصم داد به من زهر که با خوردن آن

شمع سان سوخت ز پا تا به سرم مهدی جان

 

موقع دادن جان از اثر زهر جفا

روز شد تیره به پیش نظرم مهدی جان

 

ز آتش زهر جفا گر چه به خود می پیچم

یاد آن سینه و آن میخ درم مهدی جهان

 

داد زهار بستان زان دو نفر روز ظهور

سوختند آن دو نفر برگ و برم مهدی جان

 

روز موعود تو از ثانی نامرد بپرس

کرد نیلی ز چه روی قمرم مهدی جان

 

پهلوی مادر ما را بشکست و بشکست

زین جنایت به خدا بال و پرم  مهدی جان

 

دل ژولیده از این ماتم عظمی خون شد

ای عزیز دل زهرا پسرم مهدی جان

(ژولیده نیشابوری)

 

موضوعات: اهل البیت (علیهم السلام)  لینک ثابت



[پنجشنبه 1397-08-24] [ 10:27:00 ق.ظ ]





  پرچمداري بانوي چادري   ...

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 06:56:00 ق.ظ ]





  پویش سلامتی امام عصر عج   ...

مرکز تخصصی معصومیه علیها السلام شهرکرد پویش “۱۴ بار برای سلامتی امام عصر ارواحنافداه” را برگزار می نماید. در این پویش تمامی طلاب این مرکز روز جمعه به نیت سلامتی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ۱۴ مرتبه دعای سلامتی ایشان را قرائت می کنند. شرکت تمامی طلاب و دلباختگان و شیعیان حضرت در این ختم باعث خرسندی خواهد بود. انشالله

موضوعات: ربیع الانام  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-08-23] [ 01:29:00 ب.ظ ]





  روش هاي يادگيري   ...

روش های یادگیری

(گردآوري مركز تخصصي معصوميه عليها السلام شهركرد)

«یادگیری» فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن مفاهیمی را فرا می گیریم و این فرآیند شامل جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات هر موضوع است. یادگیری، روش های مختلف دارد که برای شناخت روند یادگیری بهینه، بهتر است آن ها را بشناسیم، این روش ها عبارتند از:

روش دیداری: مطالب بیشتر از طریق مطالعه، دیدن نمودارها و اشکال در ذهن ثبت می شوند.

روش شنیداری: اکثراً اطلاعات از طریق شنیدن به ذهن منتقل می شوند.

روش شهودی: اطلاعات بیشتر از طریق تجزیه و تحلیل روابط موجود بین موضوعات درسی آموخته می شوند.

روش انفرادی: مطالب بیشتر توسط خود فرد مطالعه کننده و به صورت انفرادی مطالعه می شوند.

روش جمعی: مطالب بیشتر از طریق بحث های بین گروهی آموزش داده می شوند.

روش اتفاقی: یادگیری مطالب در این روش هیچ نظم و قانونی ندارد.

روش پلکانی: مطالب در چندین مرحله و به صورت تدریجی آموزش داده می شوند.

نکته جالب این که، روش یادگیری حتی از قومیت، جنسیت، سن و نحوه ی تدریس اساتید نیز تأثیر می پذیرد، برای مثال افراد ساکن در آمریکای شمالی و یا آسیای شرقی عموماً روش یادگیری دیداری دارند و در مقابل، عرب ها اغلب روش یادگیری شنیداری دارند. نکته جالب دیگر این که یادگیری پسران عمدتاً به روش دیداری و تصادفی است ولی دختران بیشتر شنیداری است، به این دلیل است که دختران بیشتر تمایل دارند مطالب درسی را از طریق شرکت در کلاس ها بیاموزند.

هر یک از روش های یادگیری در شرایط خاصی کاربرد دارند و اگر داوطلب کاربرد سبک های مختلف را بداند، با استفاده درست از هر کدام، به سرعت با شرایط جدید منطبق خواهد شد.

برای آزمون کارشناسی ارشد، بهترین روش های یادگیری شامل دیداری، شنیداری و انفرادی هستند. به دلیل حجم بالای مطالب و منابع درسی و فاصله زیاد بین زمان مطالعه و آزمون کارشناسی ارشد، درس خواندن باید طی چند مرحله انجام شود. لذا هر کدام از این مراحل به تنهایی کافی نبوده ولی در کنار یکدیگر فرآیند آموزشی را کامل می کنند این مراحل عبارتند از:

1- درک مطالب                            2- تسلط بر مطالب

3- سنجش                                              4- تثبیت مطالب

5- جمع بندی و نتیجه گیری

درک مطلب

در این مرحله، باید تمام نکات هر درس را به خوبی فرا گرفت که این امر توسط دو گام دیدن و خواندن مطالب و شرکت در کلاس و شنیدن انجام می شود.

همگام با مطالعه مطالب و شرکت در کلاس، باید سؤالات و تمرین های بسیاری حل و به صورت تشریحی بررسی شوند. درک مطالب بدون حل پرسش های متعدد میسر نخواهد بود. ملاک درک موفقیت آمیز دروس مختلف، رسیدن به مرز حل درست حداقل سه چهارم تمرین های هر درس می باشد. پس از موفقیت در این مرحله به تسلط بر مطالب می رسیم.

تسلط بر مطالب

حل تست های موضوعی متعدد با بررسی راه حل های تشریحی و تستی مختلف، یادگیری جزئیات کامل مطالب را عمیق تر و دقیق تر خواهد کرد. مطالعه کتاب های تستی و مباحث تستی کتاب های مختلف از عمده فعالیت های این دوره است.

سنجش

راه های مختلفی در این گام وجود دارد، شبیه سازی آزمون توسط خود داوطلب و شرکت در آزمون های آزمایشی از جمله انتخاب های داوطلب در این مرحله خواهد بود. اما بهتر است داوطلب در آزمون های آزمایشی معتبری برای رسیدن به اهداف این مرحله شرکت کند تا علاوه بر این که کیفیت آموزش خود را می سنجد، خود را در مقایسه با سایر داوطلبان هم مورد سنجش قرار دهد. با شرکت در آزمون های آزمایشی، مطالب آموخته شده به خوبی تکرار می شوند و حتی مشکلاتی که در یادگیری مطالب توسط داوطلب وجود داشته باشد ولی او از آن ها بی اطلاع بوده است، مشخص خواهند شد. سطح علمی داوطلب کاملاً ارزیابی می شود و مرحله به مرحله فرد بیشتر به شرایط آزمون عادت خواهد کرد.

تثبیت مطالب

هر داوطلبی باید برای مرور مطالبی که مطالعه کرده، برنامه خاصی داشته باشد. مطالب به روش های مختلفی میسر است. برخی افراد مرور مطالب را به صورت تصادفی انجام می دهند یعنی در مواقعی که زمان آزاد دارند، به یک باره و بدون هیچ نظم خاصی، مطالب درسی را مرور می کنند و پس از این کار آن را به دست فراموشی می سپارند، با این ذهنیت که درس را مرور کرده اند. در حالی که این روش مرور، کوچک ترین سودی برای فرد نخواهد داشت. باید برنامه مدونی با تعیین فاصله های زمانی منطقی پس از هر بار مرور یا مطالعه برای هر درس تعیین شود، استفاده از الگوی جعبه لایتنر می تواند برای تثبیت مطالب در خانه های حافظه مفید باشد. در فصل های بعدی مفصلاً در این باره صحبت می شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان آزمون، جمع بندی مطالب آموزشی مختلف و مرور دوباره آن ها بسیار مفید خواهد بود. در مورد جمع بندی و گرفتن بهترین نتیجه از مطالعه دروس و دوران آماده سازی هم، در فصل های بعدی به طور کامل بحث خواهیم کرد.

مکان مطالعه

در مورد انتخاب بهترین مکان برای مطالعه می توان به نکات زیر اشاره کرد:

- آرام و بی سر و صدا باشد و عوامل مزاحم همانند رفت و آمد یا صدای تلفن و تلویزیون در آن، کم ترین حد خود را داشته باشد.

- نور کافی داشته باشد.

- هوای تازه در ان جریان داشته باشد.

- اتاق منظم باشد. آشفتگی فضای اتاق منجر به آشفتگی فکر و عدم توانایی در تمرکز کافی خواهد شد.

- سعی در انتخاب مکانی ثابت و راحت برای مطالعه داشته باشید.

البته نکات ذکر شده، کاملاً عمومی هستند و این نکته را باید به خاطر بسپاریم که همیشه این محیط ایده آل وجود نخواهد داشت. ما باید خود را برای مطالعه در محیط های پرسر و صدا و سایر اماکن عمومی همچون اتوبوس، تاکسی، مطب پزشک، میهمانی و … هم کم کم آماده کنیم. وسواس به خرج دادن در انتخاب محیط مطالعه منجر به کاهش بازدهی خواهد شد.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که سر و صدا در محیط، بر تمرکز حواس تأثیر زیادی ندارد و تنها تأثیر آن بر سرعت مطالعه خواهد بود و به اعتقاد آنان، هر فردی می تواند با همان کیفیتی که در محیط های آرام به فعالیت می پردازد، در محیط های پرسر و صدا هم کار کند. به خاطر بسپاریم استفاده بهینه از هر زمان و مکانی، یک هنر و تکنیک بسیار مفید است، با تمرین کردن می توان این تکنیک را فرا گرفت.

شرایط بهینه مطالعه

- همیشه تصمیم خود را برای مطالعه گرفته و بلافاصله شروع به مطالعه کنید. هیچ چیز یا کسی نباید جلوی عملی شدن این تصمیم شما را بگیرد.

- کتاب را پیش از شروع مطالعه ورق نزنید، صرفاً مطالعه را شروع کنید. ورق زدن کتاب و شاید دیدن حجم مطالب انگیزه شما را کاهش می دهد.

- اشیایی که باعث بر هم خوردن تمرکز حواس شما می شوند را از کنار خود دور کنید.

- تلویزیون، کامپیوتر، تلفن و تلفن همراه خود را از اتاق مطالعه خود خارج کنید.

-هنگامی که احساس خواب آلودگی می کنید، بر مطالعه پافشاری نکنید. در این هنگام، خوابی کوتاه برای رفع خستگی و شاداب شدن شما مفید است.

- در هنگامی که احساس گرسنگی می کنید به دلیل کاهش قند خون، بازدهی شما به شدت کاهش پیدا می کند. همیشه در کنار خود تنقلات و آجیل مانند بادام، پسته، گردو و کشمش داشته باشید و با احساس گرسنگی از آن ها استفاده کنید (دقت کنید مطالعه ی تفریحی هم با خوردن آجیل و تخمه جدی نخواهد بود).

- افکار پراکنده از جمله فکر به انجام کاری یا ملاقات با کسی، خشمگین و یا ناراحت بودن، بی حوصلگی، افسردگی، اضطراب، دغدغه های فکری و غیره باعث کاهش شدید بازدهی مطالعه خواهد شد.

- وسواس نیز سرعت مطالعه را به شدت کم می کند و استرس زا خواهد بود.

گام های کلی در مطالعه مؤثر و بهینه

- گام اول: برنامه ریزی روزانه

برنامه ریزی روزانه به شما کمک می کند تا در طول روز کارهای بیشتری را به پایان برسانید و روی زندگی خود کنترل بیشتری داشته باشید. بدین منظور فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید را تهیه کنید. مهم ترین کارها را در ردیف های بالایی بنویسید و سپس زمان مشخصی را به هر کدام اختصاص دهید. به این ترتیب زمان برای شما ارزش بیشتری پیدا می کند و کارهای مهم تان به تأخیر نمی افتد.

- گام دوم: اولویت بندی کارها

وقت گذاشتن برای کارهای غیرضروری، اتلاف وقت است، پس اولویت بندی را فراموش نکنید و مطمئن شوید که وقت و انرژی تان را روی کارهای مهمی صرف می کنید که برای شما اهمیت دارد. کشف کنید کجاها وقت تان به هدر می رود. خیلی از ما اوقاتی را که می توانیم از آن ها به طور سودمندی استفاده کنیم، به راحتی از دست می دهیم. با اولویت بندی کارها، از دست دادن زمان تقریباً غیرممکن می شود.

- گام سوم: افزایش تمرکز

به یاد داشته باشید که تمرکز بر مدیریت زمان وقت شما را بیشتر نمی کند، بلکه عادت هایتان را تغییر می دهد. در ابتدا بهتر است میزان زمان های تلف شده خود را کاهش دهید و تمرکزتان را بالا ببرید، به طور مثال به خودتان بگویید وقتی مشغول انجام فلان کار مهم هستم، سراغ تلفن، اینترنت یا کارهای دیگری نمی روم تا کارم تمام شود.

- گام چهارم: مشارکت با دیگران

برای این که زمان را به طور مؤثری مدیریت کنید، باید اطرافیان را هم در انجام امور شرکت دهید و برخی مسئولیت ها را بر عهده دیگران بگذارید. یک ضرب المثل قدیمی می گوید که با یک دست نمی توان چند هندوانه را بلند کرد، پس خودتان یک تنه به میدان نروید. به فهرست کارهایی که باید انجام دهید نگاهی بیندازید و از اطرافیان بر اساس قابلیت هایشان کمک بگیرید.

- گام پنجم: زندگی سالم

به اندازه کافی بخوابید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و مرتب ورزش کنید. داشتن یک زندگی سالم، تمرکز شما را افزایش می دهد و مسیرهای موفقیت بیشتری را برایتان هموار می کند. وقتی سالم باشید کارآیی شما بیشتر می شود و در نتیجه طی زمان کوتاهی، کارهای بیشتری را به پایان می رسانید.

- گام ششم: استراحت کافی

گاهی اوقات مشغله زیاد و کار بیش از حد، شما را خسته و فرسوده می کند و سعی و تلاشتان برای زمان بندی ناکام می ماند. پس هر وقت لازم بود دست از کار بکشید و به خودتان استراحت بدهید. کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید. اگر کارمند هستید چند روز به مرخصی بروید تا انرژی شما دوباره احیا شود و فعالیت های روزانه تان را با انرژی بیشتری از سر بگیرید. اگر در حال درس خواندن هستید ولی خسته شده اید هم، استراحتی کوتاه مدت برای رفع خستگی می تواند بسیار مفید باشد.

- گام هفتم: ثبت فعالیت های یک روز

یک دفترچه شبیه دفترچه خاطرات روزانه داشته باشید و برای چند روز، هر کاری که انجام می دهید را یادداشت کنید تا ببینید وقت شما چه طور می گذرد. درباره خودتان صادقانه قضاوت کنید و به دنبال زمان هایی باشید که می توانید از آن ها عاقلانه تر استفاده کنید.

- گام هشتم: منتظر نمانید

برای خیلی از ما پیش آمده که ساعت ها پشت در اتاق انتظار پزشکان معطل شده ایم یا برای یک قرار ملاقات ساده ساعت ها انتظار کشیده ایم. غیرممکن است که از این انتظارها خلاص شویم ولی نیاز نیست که یک گوشه بنشینیم و با انگشتان دستمان بازی کنیم. بهتر است چنین شرایطی را از قبل پیش بینی کنیم و یک کتاب کوچک یا دفاتر یادداشت مان را همراه خودمان داشته باشیم.

- گام نهم: گاهی بگویید: نه!

کارهای غیرضروری و اضافی را قبول نکنید. اگر فردی از شما کاری خواسته که برنامه زمانی تان را کاملاً بر هم می ریزد، مؤدبانه عذرخواهی کنید و به سادگی نه بگویید.

- گام دهم: تقسیم کارهای بزرگ

کارهای بزرگ را قسمت بندی کنید. برای انجام هر بخشی از کار، زمان خاصی را در نظر بگیرید و کارهای بزرگ و وقت گیر را یک جا انجام ندهید. به این شکل کارایی شما بیشتر می شود.

مطالعه در جمع

میزان بالایی از مطالعه شما باید به تنهایی باشد. بهتر است مطالعه گروهی را به صورت محدود و حساب شده انجام دهیم. در مراحل آماده سازی برای آزمون کارشناسی ارشد، شما باید با تمرکز فراوان به مطالعه بپردازد که در حالت کلی حضور در جمع های دوستانه حتی به منظور مطالعه هم اجازه این تمرکز را به شما نخواهد داد اما در مراحل مرور و جمع بندی پیش از آزمون، مطالعه ی گروهی، آن هم در گروه های با جمعیت پایین، می تواند مفید باشد. حالات دیگری که مطالعه گروهی می تواند مفید باشد، عبارتند از:

- نداشتن توانایی کافی در حل مسائل خیلی سخت

- در دسترس نبودن کلاس و اساتید حرفه ای

اگر شرایط شما را به مطالعه دسته جمعی سوق داد، سعی کنید:

- وقت را در جمع تلف نکنید.

- از بین دوستان همدرستان، یک یا حداکثر دو نفر با انگیزه و فعال را برای مطالعه گروهی در نظر بگیرید.

- از هم گروهی شدن با دوستان مضطرب، استرس زا و یا غیرفعال بپرهیزید.

- در مطالعه گروهی جدی باشید و اجازه ندهید بحث به حاشیه های غیردرسی کشیده شود.

نور محیط مطالعه

در محیط مطالعه، نور سفید یا زرد مطلق و چراغ های رنگی باعث خستگی زودرس و کاهش تمرکز داوطلب می شوند. مناسب ترین نور برای چنین فضایی، نور غیرمستقیم زرد و سفید می باشد. همچنین استفاده از چراغ مطالعه هم می تواند تمرکز را بالا ببرد. البته نور غیرمستقیم آفتاب در طول روز مناسب ترین نور برای مطالعه می باشد.

مناسب ترین حالت بدن

وضعیت بدن در هنگام مطالعه تأثیر بسیاری بر کیفیت مطالعه دارد. حالت لمیده روی صندلی و یا روی مبل راحتی، یا درازکش و یا در حال راه رفتن، حالت های مناسبی برای مطالعه عمقی نخواهند بود. نشستن پشت میز استاندارد و با زاویه مناسب پشت صندلی، مناسب ترین حالت برای مطالعات طولانی مدت است. در صورتی که به پشت میز نشستن عادت ندارید، به تناوب پشت میز و روی زمین بنشینید، هر چند دقیقه یک بار هم با بالا آوردن سر و گردن خود استراحت کرده و حالت بدن خود را عوض کنید. رعایت فاصله مناسب کتاب تا چشم خود را هم فراموش نکنید.

مناسب ترین زمان مطالعه

عموماً تا یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب، هوشیاری افراد پایین است. مطالعه خود را پس از این زمان شروع کنید. از طرف دیگر، خوابیدن بلافاصله پس از پایان مطالعه هم به فراموش کردن مطالب در کمترین زمان کمک می کند، پس سعی کنید حتی اندک زمانی را بین پایان مطالعه و خواب بگنجانید. اما همین زمان پیش از خواب، مناسب ترین زمان برای مرور دروس است که قبلاً مطالعه شده اند.

بهترین ساعت مطالعه بدن خود را شناسایی کنید. برخی افراد سحرخیز هستند و در طول روز بالاترین بازدهی را دارند، در حالی که برخی افراد دیگر شب ها و مخصوصاً پس از ساعات نیمه شب بالاترین کیفیت مطالعه را دارند. البته باید این مطلب را ذکر کرد که حتی اگر شب ها مطالعه می کنید هم در ماه های آخر و نزدیک به آزمون، بهتر است زمان مطالعه خود را به زمانی که آزمون در آن برگزار می شود نزدیک کنید. مرور مطالب بلافاصله پس از پایان کلاس هم تأثیر زیادی در بهبود کیفیت آموزش دارد.

مراحل مطالعه

مطالعه کتاب ها باید به صورت مفهومی و کاملاً دقیق انجام شود، که این خود منجر به عمقی شدن یادگیری می شود. آموزش های منطبق بر این اصل، ماندگاری بسیار زیادی در ذهن دارند و ذهن برای به خاطر سپردن آن ها به کمترین تعداد تکرار نیاز داشته و در نتیجه سرعت یادگیری مناسب است. در اینجا یک الگوی 6 مرحله ای مناسب برای مطالعه پیشنهاد می شود:

- مرحله اول: پیش مطالعه

پس از انتخاب یک موضوع، همه حواس خود را روی آن متمرکز می کنیم، کتاب خود را تنها در آن بخش ورق می زنیم و به عناوین اصلی، فرعی و جملاتی که با حروف درشت داخل متن نوشته شده اند، توجه می کنیم. در صورتی که در متن، قسمت های خلاصه شده ای از مبحث به صورت چکیده وجود داشته باشد ان ها را مطالعه می کنیم.

- مرحله دوم: مطالعه

مطالب را سطر به سطر مطالعه کرده و در هر پاراگراف به دنبال مفهوم مطلب موجود در پاراگراف می گردیم. همه ی جداول و شکل های کتاب را با دقت بررسی می کنیم. دقت در یادگیری جداول و اشکال به درک مفهوم جملات کمک شایانی می کند و در ضمن مثال ها و سؤالات متن کتاب را به دقت و با جزئیات کامل مورد بحث و بررسی قرار می دهیم، زیر جملات مهم موجود در هر پاراگراف خط کشیده، یا با استفاده از ماژیک های رنگی مشخص می کنیم. نکته و یادداشت برداری هم در این قسمت بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

- مرحله سوم: مرور و بررسی بند به بند

پس از مطالعه هر قسمت، هر آنچه از مطلب فهمیده ایم را با خود مرور می کنیم تا کاملاً مشخص شود که مبحث را درک کرده ایم یا نه. نکات و مفاهیم استخراج شده از بحث را در حاشیه متن کتاب و جزوات می نویسیم. پس از پایان هر مبحث، بدون مراجعه مجدد به متن کتاب، به حل پرسش ها و یا تمرین های موجود در پایان مبحث می پردازیم. میزان پاسخگویی ما به این سؤالات، میزان تسلط ما را به مبحث نشان می دهد و تعیین کننده نیاز ما به مطالعه مجدد مطلب خواهد بود. نکته برداری از سؤالات پایان مباحث هم در تکمیل فرآیند آموزش بسیار مؤثر است. در سال های اخیر هم، طراحان آزمون های سازمان سنجش اقدام به مفهومی تر کردن سؤالات آزمون کرده اند و به همین دلیل، بسیاری از سؤالات موجود در این قسمت که در کتاب ها در قالب پرسش و یا تمرنی وجود دارند، اهمیت بسیار ویژه ای پیدا کرده اند.

- مرحله چهارم: تکمیل و تسلط

پس از طی مراحل قبلی، با حل تعدادی از تست های هر مبحث سعی در شناسایی نقاط ضعف خود کنید. پس از شناسایی این نقاط ضعف، نوبت به رفع این اشکالات می شود، اما اگر در مبحثی خاص تعداد اشکالات زیاد باشد، حتماً باید مجدداً موضوع به صورت دقیق تر مطالعه گردد. پس از حل حداقل 75% سؤالات و یا تمرین های تشریحی نوبت به تست ها می رسد که در تثبیت مطالب در ذهن و تسلط فرد به مطالب کمک بسیار زیادی می کند.

فهمیدن یا حفظ کردن

در مورد آزمون کارشناسی ارشد باید گفت اگر داوطلب مطالب را درک کرده باشد قطعاً موفق خواهد شد ولی اگر اقدام به حفظ کردن مطالب کرده باشد، با تغییر روال سؤالات و حتی عوض شدن متن سؤالات، به احتمال بسیار زیاد توانایی پاسخگویی به سؤالات آن مبحث را نخواهد داشت. شما مطلبی را که مطالعه کرده اید، فهمیده اید اگر:

1. بتوانید با زبان خود و به شیوایی ان را بیان کنید.

2. بتوانید سؤالات خوبی از آن مبحث طرح کنید.

3. بتوانید به سؤالات آن مبحث به خوبی پاسخ دهید.

4. بتوانید مرحله به مرحله به سرعت عمل خود در پاسخگویی به سؤالات آن مبحث بیفزایید.

5. بتوانید مباحث موجود در مطلب را تجزیه و تحلیل کنید.

6. در پایان بحث روش مطالعه، ذکر چند نکته زیر خالی از لطف نخواهد بود:

7. در صورتی که درس خواندن شما برای رفع تکلیف است، بازدهی بالایی نخواهید داشت و نتیجه خوبی هم کسب نخواهید کرد. به مطالعه عشق بورزید و برای هدف خود از صمیم قلب تلاش کنید.

8. هنگام مطالعه به این فکر نکنید که چه مقداری از حجم مطلب باقی مانده است، این کار کم کم سبب بی میلی شما به ادامه کار خواهد شد.

9. دروسی را که در آن ها بیشتر احساس ضعف می کنید در اولویت مطالعه قرار دهید، چون این دروس جزء درسهایی هستند که شما از مطالعه آن ها گریزانید. به قول برایان تریسی:

«قورباغه زشت را هر چه زودتر قورت بده!»

آفت های مطالعه

- بلندخوانی:

به دلیل عدم تطابق سرعت دیدن و شناسایی کلمات با سرعت تلفظ و به زبان آوردن آن ها، این روش باعث کاهش بسیار زیاد سرعت مطالعه می گردد. به علاوه این که بلندخوانی نیاز به مکانی خاص دارد و نیز پس از چند دقیقه موجب خستگی خواننده خواهد شد. به عقیده دانشمندان، افراد در بلندخوانی بیشتر به جای این که تمرکزشان روی مطالب باشد روی صدای خود خواهد بود که این خود باعث کاهش بازدهی فرد در مطالعه خواهد شد.

- مطالعه در حین راه رفتن:

برخی به این روش مطالعه علاقه فراوانی دارند، در حالی که روش مناسبی برای مطالعه نیست. در حین راه رفتن به طور ناخودآگاه، فکر فرد به این معطوف می شود که پای او به چیزی برخورد نکند و یا این که چه طور مسیرش را انتخاب کند که طبیعتاً کاهش تمرکز فرد در مطالعه را در پی خواهد داشت. به دلیل تغییر متوالی فاصله عدسی چشم تا کتاب، مطالعه در این حالت باعث خستگی چشم و سرگیجه می شود.

- زیاده خوانی:

کلمه به کلمه خواندن دروس به شکلی که حتی یک «و» هم از قلم نیفتد که منجر به حفظ کردن مطالب هم می شود و نه فهمیدن آن، بیشتر در خانم ها شایع است. در آزمون کارشناسی ارشد به دلیل این که سؤالات مفهومی تر از قبل هستند، این روش، روش ایده آلی برای مطالعه نخواهد بود. به علاوه این روش بسیار وقت گیر و خسته کننده بوده و نیز باعث ایجاد استرس شدید برای داوطلب می شود. به جای این که مطالب را چندین بار خوانده و حفظ کنیم، یک یا دو بار بخوانیم ولی بفهمیم.

- مطالعه با وسایل صوتی ـ تصویری:

برخی داوطلبان تصور می کنند که اگر در محیط مطالعه شان برای مثال موسیقی ملایمی پخش شود، به آرامش و تمرکز آن ها کمک می کند. طبق تحقیقات به عمل آمده از سوی دانشمندان، اولویت تمرکز مغز انسان بر قسمت شنیداری خودخواسته است و نه بینایی. در بهترین حالت، مغز انسان نیمی از تمرکز خود را به شنیدن موسیقی خودخواسته و نیمی را به دیدن اختصاص خواهد داد. در هر دوی این حالات، تمرکز داوطلب بر دروس خود کمتر از 100% خواهد بود و این یعنی کاهش بازدهی!

- وسواس:

برخی دانشجویان در امر مطالعه همیشه نگرانی این را دارند که شاید درس را کامل یاد نگرفته اند، نتیجه این تفکر مطالعه مجدد و چندباره و طبیعتاً اتلاف شدید وقت خواهد بود. با نگاهی اجمالی روی پرسش ها و یا تمرینات مبحث مورد مطالعه می توان به راحتی دریافت که آیا آموزش به درستی انجام شده است یا خیر؟

- مطالعه پیوسته و یکسره:

بین زمان های مطالعه خود، با الگوی ترجیحاً منظمی، استراحت در نظر بگیرید. حتی الامکان هر 2 ساعت یک بار یک بازده زمانی 15 تا 20 دقیقه ای را به این امر اختصاص دهید. این استراحت، اتلاف وقت نیست، بلکه عامل افزایش بازده است. البته زمان مطالعه منطقی در هر بازه مطالعه برای هر فرد تا فرد دیگر متفاوت خواهد بود و این عدد را شخص داوطلب پس از مدتی به دست خواهد آورد، البته این زمان برای هر درس تا درس دیگر هم متفاوت خواهد بود. هر چه مبحث یک درس سنگین تر باشد، این عدد کاهش پیدا خواهد کرد، اما « مطالعه طولانی مدت و یکسره، باعث خستگی زودرس می شود.»

مطالعه تشریحی و تستی موازی

عموم داوطلبان تصور می کنند که تست زدن، بسیار مهم تر از پاسخگویی به پرسش های متعدد یا حل مسئله به صورت تشریحی است. البته این طرز فکر در ماه های ابتدایی دوران مطالعه اشتباه، ولی در ماه های نزدیک به آزمون درست است. تجربه رتبه های برتر رشته های مختلف نشان داده است که مطالعه تشریحی و تستی به موازات هم تأثیر بسیاری در کسب رتبه ای خوب خواهد داشت. در مورد نسبت مطالعه تشریحی به تستی هم نسبت خاصی را نمی توان ارائه داد ولی می توان به نکات زیر اشاره کرد:

1- هر چه مطالب جدیدتر باشند، اهمیت تمرکز بر حل پرسش یا تمرین های متعدد بیشتر است، پس می توان گفت بهتر است در تابستان بیشتر مطالعه کرده و از اواسط پاییز به بعد به مرور مطالب و تست زنی توجه بیشتر داشت.

2- در هر درسی که احساس ضعف دارید، بیشتر به راه حل های تحلیلی ـ تشریحی توجه داشته باشید.

3- اگر حداقل سه چهارم پرسش های تشریحی را درست پاسخ دادید، به سراغ تست های آن مبحث بروید، چون در این صورت به اندازه قابل قبولی به مطلب اشراف پیدا کرده اید.

نکته برداری

یادداشت برداری در حین مطالعه دروس، باعث افزایش تمرکز و دقت می شود. سعی کنید خلاصه دروسی را که مطالعه می کنید در دفترچه یادداشت جذابی بنویسید. حتی شاید برای هر درس لازم باشد یک دفترچه یادداشت جداگانه در نظر گرفت. وقتی نکته های هر موضوع را از منابع مختلف آموزشی استخراج کرده و در دفترچه خود نوشته باشید، برای مرور لازم نیست همه کتاب ها را ورق بزنید. یادداشت برداری علاوه بر افزایش دقت و یادگیری فرد باعث کاهش حجم مطالب و آسان شدن مرور آن ها می شود.

تهیه و تنظیم : مرکز تخصصی معصومیه عليها السلام

موضوعات: خواندنی  لینک ثابت



 [ 06:55:00 ق.ظ ]





  مسابقات كتابخواني مدارس   ...

مركز تخصصي معصوميه عليها السلام شهركرد

مسابقه تقويت مهارتهاي زندگي

به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني در جهت تقویت مهارت های زندگی مسابقه کتابخوانی «رضایت از زندگی از عباس پسندیده » برگزار مي شود.

*********************

مدرسه عليمه کوثر عليها السلام فرخشهر

مسابقه کتابخوان برتر

در قالب های:

1- خلاصه نویسی (خلاصه بهترین کتابی که تا کنون  خوانده اید)

2-طنز اجتماعی در زمینه کتاب و کتابخوانی (با رعایت نکات و شرایط طنز پردازی)

3-خاطره  نویسی(خاطره پیرامون اولین کتابی که خواندید)

*******************

مدرسه علميه فاطميه عليها السلام شهركرد

مسابقه جدول پژوهشي

به مناسبت هفته کتابخوانی جهت آشنایی طلاب با کتاب «بایسته های پژوهش گروهی» از تألیفات آقای سید حسین اسحاقی، مسابقه جدول پژوهشی درسطح مدارس علمیه خواهران استان برگزار مي شود.

*******************

مدرسه علميه فاطميه عليها السلام شهركرد

مسابقه تفسير سوره مباركه فجر

جهت انس بیشتر با قرآن کریم، مسابقه کتابخوانی با محوریت «تفسیر سوره مبارکه فجر» در مدارس علمیه خواهران استان برگزار مي شود.

*******************

مدرسه علميه حضرت زهرا عليها السلام بروجن

مسابقه ضيافت بلا

به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی مسابقه از کتاب ضیافت بلا استاد میرباقری برگزار مي شود.

موضوعات: اخبار مدارس  لینک ثابت



 [ 06:55:00 ق.ظ ]





  شهدا فراموش شدني نيستند   ...

موضوعات: مردان بی ادعا  لینک ثابت



[سه شنبه 1397-08-22] [ 12:48:00 ب.ظ ]





  ميراث جاودان   ...

موضوعات: ماندنی  لینک ثابت



[یکشنبه 1397-08-20] [ 10:08:00 ق.ظ ]





  چند سفارش به جوانان...   ...

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 10:06:00 ق.ظ ]





  احكام وقف   ...

وقف

آنچه در زیر می‌آید، دروس “پنجاه‌وهفتم و پنجاه‌وهشتم و پنجاه‌ونهم و شصتم” از جلد دوم «رساله‌ی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تهیه، تنظیم و منتشر شده است.

تعریف و اقسام وقف
تعریف: وقف، نگه­داشتن و حبس کردن عین مال و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، به‌وسیله‌ی یکی از عقود، مانند بیع، صلح، هبه و قرار دادن منافع آن در جهتی­ که واقف آن را مشخص کرده است.
­­وقف فضیلت و ثواب زیادی دارد. امام صادق(ع) می­‌فرمایند:
خَیْرُ مَا یُخَلِّفُهُ الرَّجُلُ بَعْدَهُ ثَلَاثَةٌ وَلَدٌ بَارٌّ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ سُنَّةُ خَیْرٍ یُقْتَدَى بِهِ فِیهَا وَ صَدَقَةٌ تَجْرِی مِنْ بَعْدِهِ.(۱)
بهترین چیزى­ که انسان از خود به یادگار می­‌گذارد، سه چیز است: فرزند نیکوکارى که براى او استغفار کند، روش و سنت خوبى­ که مردم از او پیروى کنند، صدقه‌ی جاریه‌ای(۲)­ که پس از مرگش جریان داشته باشد.

اقسام وقف (به اعتبار موقوف علیه)

ادامه »

موضوعات: ماندنی  لینک ثابت



[سه شنبه 1397-08-15] [ 10:34:00 ق.ظ ]





  بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان   ...

بیانات امام خامنه اي مدظله العالي در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان

به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی (۱)

بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین.

 خیلی خوش‌آمدید برادران عزیز، خواهران عزیز، جوانان عزیز، فرزندان عزیز من! ان‌شاءالله که خداوند متعال به همه‌ی شماها توفیق بدهد و دلهای پاک و نورانی شما را با الطاف خود، با هدایت خود ان‌شاءالله در راه حق و در صراط مستقیم نگه دارد.

 امسال ایّام اربعین با ایّام مربوط به سیزدهم آبان منطبق بر هم و مصادف با هم شدند. یک جمله راجع به اربعین عرض بکنم؛ اوّلاً به کسانی که توفیق پیدا کردند و امسال هم این سفر را با شور و عشق و اخلاص پیمودند و این راه را پیمودند و این سفر را رفتند، تبریک عرض میکنیم؛ توفیق بزرگی است؛ خوشا به حالتان. ان‌شاءالله که این فیض شامل حال همه‌ی کسانی که دوست میدارند و علاقه‌ی به این راه دارند بشود. ثانیاً از مردم عراق، ملّت عراق، دولت عراق، شخصیّت‌های صاحب‌نظر و سیاسی عراق که در این راه کمک کردند و انصافاً تلاش کردند، تسهیل کردند این حرکت را برای ملّت خودشان و برای ملّتهایی که از کشورهای دیگر میرفتند -بخصوص از کشور ما که ظاهراً بیش از دو میلیون جمعیّت رفتند- از آنها هم من صمیمانه تشکّر میکنم. از همه‌ی کسانی که میهمانداری کردند، پذیرایی کردند، محبّت کردند -از همه‌ی برادران عراقی عزیز- من سپاسگزاری میکنم؛ کار بزرگی انجام دادند.

ادامه »

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



[یکشنبه 1397-08-13] [ 10:48:00 ق.ظ ]





  مهارت آموزی پژوهشگری   ...

برگزاری کلاس مهارت آموزی پژوهشگری با موضوع نگارش علمی

جلسه اول کلاس مهارت آموزی پژوهشگری با موضوع نگارش علمی  توسط سرکارخانم مردانی برای طلاب پایه اول مدرسه علميه زينبيه عليها السلام فارسان برگزار گردید. خانم مرادی در این جلسه به مهارت استفاده از علائم نگارشی و معرفی واژه های رایج و غلط پرداختند و از طلاب خواستند كه به اصلاح اين واژه ها بپردازند.

در جلسه دوم كلاس مهارت آموزي پژوهشگري استاد محترم به مهارت استفاده از علائم نگارشی پرداختند.

موضوعات: اخبار مدارس  لینک ثابت



[شنبه 1397-08-12] [ 10:45:00 ق.ظ ]





  سه شنبه های مهدوی   ...

 «سه شنبه های مهدوی »

روزهای سه شنبه هرهفته دارالذكر مدرسه علميه زينبيه عليها السلام فارسان محل نشست كتابخوانان مدرسه است.  طلاب در دارالذکر جمع شده و کتبی را که در طول هفته از مقر کتاب امانت گرفته اند را بازخوانی می کنند. در این نشست ها ضمن معرفی کتاب و امانت آن ها به بررسی کتابهای شهدا و زندگی نامه آنان نیز پرداخته می شود.

موضوعات: اخبار مدارس  لینک ثابت



[پنجشنبه 1397-08-10] [ 03:41:00 ق.ظ ]





  روز نوجوان   ...

شهید فهمیده همان کسی است که حضرت امام خمینی رحمه الله عليه درباره‌ او فرمودند: «رهبر ما آن طفل سیزده‌ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

موضوعات: ماندنی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-08-09] [ 01:41:00 ق.ظ ]





  يه اربعينه دارم برات زار ميزنم   ...

يك اربعين براي تو گريان شدم حسين

مانند گيسوي تو پريشان شدم حسين

با چند قطره اشك دل من سبك نشد

ابري شدم به پاي تو باران شدم حسين

زلفي اگر كه ماند برايت سپيد شد

در اول بهار زمستان شدم حسین

كوفه به كوفه، كوچه به كوچه، گذر گذر

قاري شدي، مفسر قرآن شدم حسين

ديدي چگونه آخر عمري دلم شكست

ديدي چگونه بار گريبان شدم حسین

تو رفتي و كنار تو من گريه مي‌كنم

دارم سر مزار خودم گريه مي‌كنم

اي سايه‌ي بلند سرم، اي برادرم حسين

آيينه‌ي ترك ترك در برابرم.

بالم شكسته است و پرم پر نمي‌زند

اما هنوز مثل هميشه كبوترم

من قول داده‌ام كه بگيرم سر تو را

از دست نيزه‌ها و برايت بياورم

حالا سري براي تو آورده‌ام ولي

خاكستري و خاكي، واي خاك بر سرم

بگذار اول سخن و شِكوه‌ام تو را

اي ماه زينب از نگراني درآورم

هرچند كوچه به كوچه تماشا شدم ولي

راحت بخواب هنوز دست نخورده است معجرم

موضوعات: اربــــــاب  لینک ثابت



[دوشنبه 1397-08-07] [ 02:41:00 ب.ظ ]





  #اربعين_حرم_37   ...

كربلا رفتن خود را به رخ ما نكشيد

ما درست است نرفتيم ولي دل داريم

موضوعات: اربــــــاب  لینک ثابت



[شنبه 1397-08-05] [ 12:47:00 ب.ظ ]





  «اربعین؛ احیاگر حقیقتِ شهادت»   ...

حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالي اهمیت اربعین اباعبدالله (علیه السلام) را در احیاگری فلسفه‌ی شهادت و استمرار نهضت ظلم‌ستیزانه‌ی امام حسین(علیه السلام) می‌دانند و درس بزرگ آن را زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی شهادت در مقابل تبلیغات دشمن معرفی می‌نمایند.
آنچه در ادامه می‌آید گزیده‌ای از «روایت تاریخی واقعه‌ی اربعین» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی است که ضمن شرح تاریخی ماجرا به تبیین اهمیت و ابعاد موضوع می‌پردازد:

ماجرای ورود جابربن عبدالله انصاری به مزار امام حسین(ع) در اربعین
چه آمدن خاندان پیغمبر در روز اربعین به کربلا - که بعضی روایت کرده‌اند - درست باشد یا درست نباشد، ظاهرا در این تردیدی نیست که جابربن‌عبدالله انصاری به همراه یکی از بزرگان تابعین - که نام او را بعضی عطیه گفته‌اند، بعضی عطا گفته‌اند و احتمال دارد عطیهبن‌حارث کوفی حمدانی باشد؛ به‌هرحال یکی از بزرگان تابعین است که در کوفه ساکن بوده - این راه را طی کردند و در این روز بر سر مزار شهید کربلا حاضر شدند. شروع جاذبه‌ی مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربن‌عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است. عشق به تربت حسینی و به مرقد سرور شهیدان - سیدالشهدا - .
جابربن‌عبدالله جزو مجاهدین صدر اول است؛ از اصحاب بدر است؛ یعنی قبل از ولادت امام حسین، جابربن‌عبدالله، در خدمت پیغمبر بوده و در کنار او جهاد کرده است. کودکی، ولادت و نشو و نمای حسین‌بن‌علی (علیه‌السلام) را به چشم خود دیده است. جابربن‌عبدالله به طور حتم بارها دیده بود که پیغمبر اکرم، حسین‌بن‌علی را در آغوش می‌گرفت، چشمهای او را می‌بوسید، صورت او را می‌بوسید، پیغمبر به دست خود در دهان حسین‌بن‌علی غذا می‌گذاشت و به او آب می‌داد؛ اینها را به احتمال زیاد جابربن‌عبدالله به چشم خود دیده بود. جابربن‌عبدالله به طور حتم از پیغمبر به گوش خودش شنیده باشد که حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت‌اند. بعدها هم بعد از پیغمبر، موقعیت امام حسین، شخصیت امام حسین - چه در زمان خلفا، چه در زمان امیرالمومنین، چه در مدینه و چه در کوفه - اینها همه جلو چشم جابربن‌عبدالله انصاری است. حالا جابر شنیده است که حسین‌بن‌علی را به شهادت رسانده‌اند. جگرگوشه‌ی پیغمبر را با لب تشنه شهید کرده‌اند. از مدینه راه افتاده است؛ از کوفه، عطیه با او همراه شده است. عطیه روایت می‌کند که: «جابربن‌عبدالله به کنار شط فرات آمد، آنجا غسل کرد، جامه‌ی سفید و تمیز پوشید و بعد با گامهای آهسته، با احترام به سمت قبر امام حسین (علیه‌السلام) روانه شد. آن روایتی که من دیدم این‌طور است، می‌گوید: وقتی به قبر رسید، سه مرتبه با صدای بلند گفت: «الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر»؛ یعنی وقتی که می‌بیند که چطور آن جگرگوشه‌ی پیغمبر و زهرا را، دست غارتگر شهوات طغیانگران، این‌طور با مظلومیت به شهادت رسانده، تکبیر می‌گوید. بعد می‌گوید: از کثرت اندوه، جابربن‌عبدالله روی قبر امام حسین از حال رفت، غش کرد و افتاد. نمی‌دانیم چه گذشته است، اما در این روایت می‌گوید، وقتی به هوش آمد، شروع کرد با امام حسین صحبت کردن: «السلام علیکم یا آل الله، السلام علیکم یا صفوه الله». ۱۳۸۵/۰۱/۰۱


 

موضوعات: مردان بی ادعا  لینک ثابت



 [ 10:30:00 ق.ظ ]





  راهپيمايي ميليوني اربعين   ...

امام خامنه اي مدظله العالي :

يك روزي بود كه خلفاي بني عباس همت گماشته بودند كه قبر مطهر حضرت اباعبدالله و لابد به تبع آن، بقيه قبور مطهره را از بين ببرند؛ گفتند اگر بياييد، دستتان را، پايتان را قطع مي كنيم، در عين حال [اينها] رفتند. همان رفتنها بود كه حالا رسيده به بيست ميليون زائر پياده ي اربعين. اين بچه هاي شما هم همين جور.

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 10:20:00 ق.ظ ]





  #اربعين_حرم_36   ...

من اي صبا

ره رفتن به كوي دوست ندانم

تو مي روي به سلامت؛

سلام ما برساني….

موضوعات: اربــــــاب  لینک ثابت



[پنجشنبه 1397-08-03] [ 05:59:00 ب.ظ ]





  اي كاش همراه شما بوديم   ...

امام خامنه اي مدظله العالي :

به كساني كه توفيق حضور در اين حركت پرمعنا و پرمغز را پيدا كرده اند توصيه ميكنم اين فرصت را مغتنم بشمارند. ما نيز از دور به حال زائران اربعين غبطه مي خوريم و ميگوييم: يا ليتنا كنا معكم فافوز فوزا عظيما

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 05:05:00 ب.ظ ]





  راهپيمايي اربعين از شعائر الله   ...

امام خامنه اي مدظله العالي : حركت عاشقانه و مؤمنانه ي مردم از كشورهاي مختلف جهان در پديده ي بي سابقه راهپيمايي اربعين، بدون ترديد از جمله شعائر الهي است.

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 02:44:00 ق.ظ ]





  #اربعين_حرم_35   ...

                     آبـــرويم رفتـ  از بسـ به رفيـــقان گفــته ام

                                              كـــربلا قســمت منــ  نيستــ “شماها برويـــد”

موضوعات: اربــــــاب  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-08-02] [ 05:58:00 ب.ظ ]





  #اربعين_حرم_34   ...

نشدمــ لايق ديــدار بهم ريخـــته امــ…

موضوعات: اربــــــاب  لینک ثابت



 [ 06:00:00 ق.ظ ]





  ضمانت بقاي كشور   ...

امام خامنه اي مدظله العالي:

راهپيمايي اربعين و اين حركت عظيم ميليوني را بين نجف و كربلا، بين نجف و امام حسين عليه السلام را شماهده ميكيند؟ اين حركت آن وقتي كه لازم باشد با خطر همراه بشود بازهم اين شور و شوق در ملت ما وجود دارد. اين آن چيزي است كه ضامن بقاي اين كشور است.

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



[سه شنبه 1397-08-01] [ 05:20:00 ب.ظ ]





  شفافيت در همه مسائل   ...

امام خامنه اي مدظله العالي:

شفافيت را اميرالمومنين ياد داده، ميگويد حق شما برمن-يعني حقي كه شما پيش من داريد-[اين است كه] هيچ رازي را از شما پنهان ندارم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلي كه با دشمن طرف هستيم، اينجا نميشود حرفها را زد؛ چون حرف را وقتي كه گفتيم، شماشنيدي، دشمن هم مي شنود. بله در اين مسائل نظامي، در مسائل گوناگوني كه جنگ داريم با دشمن، مقابله ي با دشمن داريم، بله اينجا جاي افشاگري نيست، جاي شفافيت نيست، اما در غير اينها، در مسائل عمومي مردم، لا احتجبن دونكم سرا.

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 11:24:00 ق.ظ ]





  سخنان رهبر انقلاب درباره شفافیت مسئولین با مردم و عدم پنهان‌کاری   ...

در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه بیان شد:
سخنان رهبر انقلاب درباره شفافیت مسئولین با مردم و عدم پنهان‌کاری

حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالي رهبر انقلاب اسلامی صبح دوشنبه گذشته (۹۷/۰۷/۲۳) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه خود، در توضیح «نامه‌ی حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی»(۱) برخی وظایف آنان را برشمردند و این نامه را به مثابه دستورالعملی برای همه مدیران نظام اسلامی دانستند و با اشاره به فرازهایی از این نامه گفتند: در منطق حکومت علوی اگر کسی به خاطر مسئولیتش دارای امتیاز و احترامی شد، این موضوع نباید اخلاق و رفتار او را با مردم تغییر بدهد و او را از مردم دور کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مسئولان نظام اسلامی بدانند شکر  نعمت مسئولیتشان در  این است که به بندگان خدا  نزدیکی بیشتری پیدا کنند، با آنان نشست و برخاست کنند و نسبت به آنها مهربانی و توجه بیشتری به خرج دهند.

ایشان سپس به فراز دیگری از این نامه درباره موضوع شفافیت مسئولان پرداختند: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب».

ادامه »

موضوعات: نائب ناب  لینک ثابت



 [ 10:27:00 ق.ظ ]





  #اربعين_حرم_33   ...

نشدم نوكر خوبي به درت حق داري

اربعين داغ حرم را به دلم بگذاري

موضوعات: اربــــــاب  لینک ثابت



 [ 06:10:00 ق.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

 
 
الامام مهدى عليه السلام : لِيَعمَل كُلُّ امْرِءٍ علَى ما يُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا ؛ امام مهدى عليه السلام : هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود .بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۷۶ .