پيام بر كربلا
و رسالت تــو
اكنـون شـروع مي شـود
تـو پيـامبر كـربلايي….
پيام آور حســــــين عليه السلام.
و رسالت تــو
اكنـون شـروع مي شـود
تـو پيـامبر كـربلايي….
پيام آور حســــــين عليه السلام.
حضرت امام خامنهای مدظله العالي: «همهی ارزشهای معنوی را میتوان از درون کانون گرم خانواده -که محور آن، زنِ خانواده است؛ کدخدای این مجموعه، آن مجسمهی عاطفه است- بیرون کشید و معنویّات را در سطح جامعه گستراند. امیدواریم دختران جوان و زنان جامعهی ما در الگوی زینب کبرا دقّت کنند و هویّت و شخصیّت خود را در آن ببینند؛ بقیّهی چیزها فرعی است. جوهر ذات یک انسان اگر تعالی و روشنایی و شفّافیّت پیدا کند، همهچیز در مقابل او کوچک میشود و قدرت او بر همهی کارهای دیگر، برای او تأمین میگردد.» ۱۳۸۴/۳/۲۵
حضرت امام خامنهای مدظله العالي: «اگر الگوی زن، زینب و فاطمهی زهرا سلامالله علیها باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیتها و انتخاب بهترین کارها؛ ولو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز.» ۷۷/۰۸/۲۲
ولادت حضرت زينب عليها السلام بر همه خادمين و مدافعين مكتب اهل بيت عليهم السلام مبارك باد.
نام زینب درشئون زندگی گل می کند
در دل عشاق ایجاد تحول می کند
مهدی زهرا که خود رمز توسل با خداست
در مقام ذکر با زینب توسل می کند
*****
روز میلاد حضرت زینب علیها السلام ، روز تبلور صبر و وقار، روز شکوفایی دست های مهربان پرستاری مبارک.
در مقاله حاضر نويسنده ضمن ارائه تحليلي كوتاه و گويا پيرامون معراج هاي حادثه كربلا از مقطع عاشورائي زندگي زينب(سلام الله علیها)به عنوان زيباترين الگوي بشريت در طول تاريخ ياد مي كند و او را به عنوان يك انسان كامل معرفي مي نمايد. با هم آن را از نظر مي گذرانيم :
برخورد گزينشي خداوند با زندگي پيامبران
بي گمان براي هر كسي و يا هر چيزي اوجي است كه اگر تنها آن بخش از حيات وي وجود داشته باشد و براي آن پيش و پسي نباشد همان بخش از زندگي او براي درك فضيلت و مقام وي كافي خواهد بود. اگر به قرآن و آيات آن نگاه كنيد درمي يابيد كه قطعه اي از زندگي پيامبران(علیهم السلام) در آن مطرح مي شود. گاه در آيه اي از آن همه زندگي، تنها اوجي انتخاب و گزينش مي شود كه بتواند الگو باشد. خداوند در آيات قرآن به شكل گزينشي با زندگي پيامبران برخورد مي كند و تنها اوجي را برمي گزيند كه قابليت و شانيت الگوسازي و الگوپردازي را دارا باشد. آن بخشي كه تضاد با الگوسازي دارد به شكل نقد طرح مي شود و از مردم خواسته مي شود كه آن بخش را ناديده انگارند و همان راهي را نروند كه در تفسير و تحليل الهي نتيجه آن جهل به مفهوم قرآني و دوري از حقانيت و دست يابي به كمال و معراج است. آيات بسياري را مي توان يافت كه به اين شكل به مسايل مي پردازد.
از اين شگفت انگيزتر آن كه قرآن از ميان هزاران پيامبري كه به عنوان الگو و راهنما فرستاده است تنها به شماري محدود مي پردازد كه بيش از سي نفر نمي باشند. اين شمار اندك نيز زندگي شان به گونه اي مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرد كه قابليت الگوسازي و الگوپردازي را دارا باشد. گزارش كوتاهي كه گاه از پيامبران بزرگ ارايه مي شود بخش هايي است كه بتوان آن را اوج هر حركتي دانست كه ديگران در زندگي طولي خويش بدان نيازمند مي شوند. بخش هايي كه به زندگي فردي و شخصي و يا اجتماعي افراد مرتبط و مربوط است به صورت گزينشي انتخاب شده است.
فاطمه (سلام الله عليها) به وجود زينب، گوهر تابناكى كه به زودى از اودرخشيدن مىگرفت، افتخار مىكرد. آرى! دختر رسول خدا (صلي الله عليه و آله)، فرزندىپاك را در خود مىپروريد كه با ظهورش مايه افتخار و زينت پدرمىشد. از قضا در همان روزها رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به مسافرت رفته بود ودختر آفتاب بىحضور او پاى به عرصه وجود گذاشت. فاطمه (سلام الله عليها) رو بههمسرش على (عليه السلام) كرد و گفت: پدر در سفراست; نام اين دختر را چهبگذاريم؟ على (عليه السلام) پاسخ داد: در اين باره بر حضرت رسول سبقتنمىگيرم. صبر كن. به زودى ايشان بر مىگردد. وقتى، رسول خدا (صلي الله عليه و آله)آمد، اين كار را به خدا سپرد، جبرئيل نازل شد و گفت: خداى توسلام مىرساند و مىفرمايد: نام دخترت را «زينب» بگذار. رسولخدا (صلي الله عليه و آله) آنگاه زينب را خواست. او را بوسيد و به مشتاقانى كه دراطرافش گرد آمده بودند; فرمود: «به حاضران و غائبان توصيه مىكنم احترام اين دختر را نگاهداريد. به راستى او شبيه خديجه كبرى (سلام الله عليها) است.» زينب (سلام الله عليها) بانويىبلند بالا بود و چهرهاى نورانى و با وقار و صاحب سكينه داشت.
در حيا و عصمت، مانند مادرش، فاطمه زهرا (سلام الله عليها) و در شيوايى ورسا سخن گفتن، مثل پدر بزرگوارش، على (عليه السلام) بود. زينب بردبارى رانيز از برادرش حسن و شجاعت را از حسين (عليهما السلام) در خودجمع كرده بود.
آسمان عشق را یک کوکب است
عشق اگر عشق است عشق زینب است