حسن خلق در تبلیغ (2)
حسن خلق در تبلیغ (قسمت دوم)
سیره اخلاقی پیامبراکرم در برابر مخاطبان خویش
رسول خدا صلی الله علیه و آله به حرفهای دیگران گوش میداد، حتی به سخن آنان که بیمار دل بودند و روی اغراض شوم، حرفهایی میزدند، پیامبر (ص) دو گوش شنوا برای آنان بود؛ تا حدی که آنان به ستوه میآمدند و از روی طنز میگفتند: ( او گوش است) خداوند د ستور میدهد که به آنان بگو اگر گوش هم هست ، برای شما گوش خوبی است، به خدا ایمان دارد و به حرفهای مؤمنین نیز باور دارد:( یقولون هو اذن، قل اذن خیرلکم، یومن بالله و یومن للمؤمنین.(48) )آنان از روی آزار، لقب ( گوش) به پیامبر (ص ) میدادن، تا او را خوش باور، ساده لوح و سطحی قلمداد کنند. ولی پیامبر (ص) ، این شیوه را برای جلوگیری از فتنه انگیزی آنان و دستیابی به سوژه های تبلیغاتی برای معارضه و مبارزه اتخاذ کرده بود.شاید اینگونه سکوت کردن و گوش دادن، بهترین شیوه خنثی کردن توطئه هایی باشد که میخواهند حرف بکشند و سوژه درست کنند.به قول صائب تبریزی:نیست درمان مردم کج بحث را جز خامشیماهی لب بسته، خون در دل کند قلّاب را . آیه قرآن ، ضمن اینکه از اخلاق خوش پیامبر اسلام ستایش میکند، اعتماد او را تنها نسبت به حرفهای مؤمنان بیان میدارد.حسن سلوک و رفتار، ایجاب میکند که انسان در ظاهر، حالت پذیرش و قبول از خود نشان دهد، هرچند در دل نپذیرفته باشد. یا اگر کسی خبر، داستان یا مطلبی را باز میگوید، باید چنان با علاقه گوش فرا دادکه تصور شود نمیدانیم و از زبان او برای اولین بار است که میشنویم؛ نه اینکه با بی اعتنایی، نشان دهیم که آن را شنیده و خوانده ایم و از آن مطلعیم!
صفحات: 1· 2