عرفان سیدالشهـــــــــــــــــــداء علیه السلام
عرفانِ سيدالشهداء عليهالسلام
نويسنده: محمدکاظم فرقانی
دعای حضرت سيد الشهداء عليهالسلام در صحرای عرفات مشهور به دعای عرفه در مجامع مختلف روايی و ادعيه از جمله اقبال الأعمال(1)، البلد الأمين(2)، بحارالأنوار(3)، زاد المعاد(4)، مفاتيح الجنان(5)، والصحيفة الحسينيه(6) نقل شده است. در برخی از اين مجامع از جمله البلدالأمين و زادالمعاد و به گفته مرحوم علامه مجلسی در بعضی از نسخههای قديمی اقبال الأعمال(7)، اين دعا تنها يک بخش دارد که با عبارت «الحمد للّه الذی ليس لقضائه دافع» آغاز میشود و با تکرار سهگانه ذکر «يا ربّ» پايان میيابد. اما در برخی ديگر، از جمله در اقبال الأعمال، بحارالأنوار، مفاتيح الجنان و الصحيفة الحسينيه پس از پايان بخش مذکور، بخش ديگری آمده است که با عبارت «الهی أنا الفقير فی غنای» آغاز میشود و با عبارت «انّک علی کلّ شیء قدير» پايان میيابد.
مرحوم علامه مجلسی در بحارالأنوار در انتساب اين بخش از دعا به حضرت سيد الشهداء عليهالسلام اظهار ترديد میکند و مینويسد:
«عبارات اين ورقه با سياق دعاهای حضرات معصومين سازگار نيست و تنها موافق مذاق صوفيان است. بنابراين يکی از بزرگان اين ورقه را از افزودههای يکی از مشايخ صوفيان دانسته است که به دعا ملحق کرده است»(8).
ملاحظه میشود که ترديد در انتساب اين بخش از دعا به حضرت سيد الشهداء عليهالسلام مستند به تشکيک در وثاقت راويان آن نيست، بلکه مستند به محتوای آن است که به نظر مرحوم مجلسی ناسازگار با سياق ادعيه معصومين عليهمالسلام و موافق مذاق صوفيان است.
منظور از مذاق صوفيان، انديشه وحدت وجود است که بدان شهرهاند و عباراتی که در اين بخش از دعا موافق آن انديشه به نظر میرسد چنين است:
صفحات: 1· 2