غدیر از دیدگاه رهبــــــــر
عيد غدير از منظر مقام معظم رهبري
نواي نور
متمسكين به ولايت علي عليه السلام
اگر ما هم بخواهيم حقيقتا از متمسكين به ولايت اميرالمؤمنين باشيم، بايد خودمان و محيط زندگيمان را به عدل نزديك كنيم. بزرگ ترين نمونه اين است كه هر چه بتوانيم، استقرار عدل كنيم. چون دامنه ي عدالت نامحدود است. هر چه بتوانيم عدل را در جامعه بيشتر مستقر كنيم، شباهت ما به اميرالمؤمنين و تمسك ما به ولايت آن بزرگوار بيشتر خواهد شد.
غدير؛ استمرار بعثت انبيا
هدف بعثت تمامي پيامبران الهي تعليم و تزكيه انسان بوده است و پيامبر خاتم براي استمرار اين حركت و جاودانه كردن آن، اميرمؤمنان را به جانشيني خود منصوب كرد تا تربيت تدريجي بشر از موضع حكومت اسلامي و به دست ائمه معصومين (ع) ادامه يابد و جامعه بشري به نقطه شروع زندگي حقيقي خود برسد.
علي؛ آبروي غدير
در مورد اميرالمؤمنين عليه الصلاه و السلام، همه ي كساني كه از روي مدارك با حالات آن بزرگوار آشنايي دارند، بايد اقرار كنند كه اميرالمؤمنين عليه الصلاة والسّلام، به واسطه ي غدير به شخصيت والاي خود نرسيد. غدير چيزي نبود كه گوهر ناياب اميرالمؤمنين عليه الصلاة و السّلام را شكل دهد. غدير، نتيجه ي فضايل، مزايا و كمالات آن حضرت بود. البته افتخار برخورداري از فرمان الهي، از نصب پيغمبر و از بيعت مؤمنين و صحابه، افتخار بزرگي است. اما بزرگ تر از آن، خصوصياتي است كه در اين انسان والا و بي نظير وجود داشت، كه چنين حادثه و دستور نصبي از طرف پروردگار منتهي شد.
مظهر عمل به تكليف
اميرالمؤمنين كسي است كه براي خدا و در راه خدا از دوران كودكي تا لحظه ي شهادت يك لحظه و در يك قضيه پا عقب نكشيد و دچار ترديد نشد و همه ي وجود خود را در راه خدا به ميدان آورد. آن وقتي كه بايد تبليغ مي كرد، تبليغ كرد؛ آن وتي كه بايد شمشير مي زد، در ركاب پيغمبر شمشير زد و از مرگ نترسيد؛ آن وقتي كه لازم بود صبر كند، صبر كرد؛ آن وقتي كه لازم بود زمام سياست را به دست بگيرد، سياست را به دست گرفت و وارد ميدان سياست شد. و در همه ي اين دوران هاي گوناگون، آنچه لازمه ي فداكاري از آن بزرگوار بود، بروز و ظهور پيدا كرد.
وحدت در سايه سار غدير
جامعه ي شيعه بايد با متانت راه خودش را ادامه دهد. ما «الحمدلله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية اميرالمؤمنين» را رها نمي كنيم؛ ما تمسك به ولايت علي بن ابيطالب عليه السلام ـ كه نعمت بزرگ خداست ـ را محكم نگه مي داريم؛ اما با كسي كه به اين حبل متين تمسك نكرده است، دعوا هم نمي كنيم. اين وظيفه ي جامعه ي تشيع است. آنچه كه دشمن مي خواهد، اين است كه با هم اختلاف كنيم.
وظيفه ي جامعه ي تسنن هم همين طور است. برادران اهل تسنن هم بدانند كه نقشه ي دشمن، ايجاد اختلاف است، ايجاد تعصب است، برادر كشي است؛ به كمتر از برادركشي هم راضي نمي شوند.
منبع: نشريه قدر، شماره 36