کار فرهنگی را با کنسرت و اردوی مختلط اشتباه گرفته اند....
بیانات در دیدار رؤسای دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری
بسماللهالرّحمنالرّحیم (۱)
الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین.
خیلی خوشآمدید برادران و خواهران عزیز! جلسهی علم و عالم و دانشگاهی است و برای این حقیر، این یکی از بهترین و شیرینترین جلسات است. بیانات دو وزیر محترم را هم من با دقّت گوش کردم و شنیدم و بهرهمند شدیم. امیدواریم خداوند به شما و به ما توفیق بدهد که بتوانیم از اینجور جلسات و نشستها و گفتنها و شنیدنها یک فایدهای تولید کنیم برای کشور؛ [و] صِرف نشستن و دیدن و گفتن نباشد.
دربارهی اهمّیّت علم و اهمّیّت دانشگاه خیلی حرف زدهایم؛ هم ما گفتیم، هم دیگران گفتند؛ خوشبختانه سالها است دربارهی اهمّیّت علم و به تبع آن اهمّیّت دانشگاه حرف زده میشود. و همانطور که آقای دکتر هاشمی الان اشاره کردند، آرزوی ما این بود که اهمّیّت علم و لزوم پرداختن به علم در کشور، تبدیل بشود به گفتمان و حالا تقریباً همینجور شده؛ باید خدا را شکرگزاری کنیم.
علم مهمترین ابزار پیشرفت و اقتدار ملّی است؛ این را باید مسلّم گرفت؛ واقعاً همینجور است. علم برای یک ملّت مهمترین ابزار آبرو و پیشرفت و اقتدار است. دانشگاه هم مهمترین تربیتکنندهی مدیران آیندهی کشور است. خب، از این چه چیزی مهمتر؟ شما دارید مدیران آیندهی کشور را تربیت میکنید. اگر خوب تربیت کردید -که انشاءالله همینجور است- آیندهی کشور، خوب اداره خواهد شد؛ اگر نتوانستیم خوب اداره کنیم، کوتاهی کردیم، طبعاً آیندهی کشور، تحت تأثیر همین کوتاهیها قرار خواهد گرفت؛ یعنی اهمّیّت دانشگاه این است. البتّه دانشگاه با شکل کنونی یک پدیدهی غربی است -این را همه میدانیم- لکن دانشگاه به معنای تربیتکنندهی نوابغ و نخبهها، بههیچوجه غربی نیست؛ در کشور ما ریشهی هزار ساله دارد. بله، به این شکل کنونی از غرب وارد شده لکن این کشور مدارسی داشته که در آن ابنسیناها، فارابیها، محمّدبنزکریای رازیها، خوارزمیها تربیت شدند؛ در همین کشور. این اسمهایی که ما میآوریم، اسمهای معروف است؛ هزاران نام غیرمعروف وجود دارد از پزشک، مهندس، مخترع، ادیب، فیلسوف، عارف که همه در این مملکت پرورش پیدا کردند.
صفحات: 1· 2